نگاه ویژه آستان قدس رضوی به صنایع دانش‌بنیان خراسان رضوی 
کد خبر: 4091624
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

نگاه ویژه آستان قدس رضوی به صنایع دانش‌بنیان خراسان رضوی 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: هرجای کشور مشکل داشتید به شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی واگذار کنید که حل مساله کنند، تولیت آستان قدس نسبت به صنایع دانش‌بنیان خراسان رضوی نگاه ویژه‌ای دارد و در حد و اندازه خود در کنار معاونت علمی هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ برسند. 

مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، در نشست گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان‌رضوی که امروز ۲۱ مهرماه برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی تمدن بزرگ اسلامی است که از هجرت تمدن ساز  امام رضا(ع)  در ایران شکل گرفت و اگر این هجرت نبود امروز ما نمی‌توانستیم از تمدن بزرگ ایرانی اسلامی یاد کنیم و این مهم موجب شد که سیلی از علوم به این کشور سرازیر شده و بسیاری از دانشمندان برای مناظرات و مباحث علمی به پیشگاه امام رضا(ع) بروند و امروز ما میراث‌دار چنین تمدنی هستیم. 

وی افزود: اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیانی از خراسان رضوی گسترده شود و بسیاری از چالش‌های صنعت، معدن، پتروشیمی و... و هزاران مشکل دیگر در خراسان مرتفع شود، بسیار مبارک است. کما اینکه این ظرفیت در این شهر موجود است؛ چراکه اندیشمندان، فعالان و کارشناسان این عرصه در این خطه بزرگ و فرهیخته وجود دارند. 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد بر اینکه در گذشته بسیاری از حرف‌ها به مرحله اجرایی نمی‌رسید، گفت: اگر مانند بسیاری از دغدغه‌هایی که مطرح شد، اما صرفا به عنوان لق لقه زبان نگاه کردند، عمل کنیم عرصه دانش‌بنیانی به آن خواهد پیوست، سال‌هاست بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، چه اتفاقی افتاده است؟ 

رحمتی در ادامه بیان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی توانسته مقابل تحریم‌ها قد علم کند، امروز کارنامه موفقی داریم. طی سال‌های اخیر، به عرصه اقتصاد دانش‌بنیانی به عنوان بزرگترین محرک اقتصاد کشور توجه ویژه‌ای شده است، اقتصاد دانش‌بنیانی می‌تواند اقتصاد کشور را نسبت به عقب‌ماندگی‌های چند دهه اخیر جلو بیندازد، اگر در این حوزه کار کردیم و امروز ارقام آمار داریم باید جشن بگیریم در غیر این صورت باید محاسبه کنیم که چه اتفاقی افتاده که این همه حرف می‌زنیم، اما در عمل....؟

وی با اشاره بر اینکه سفرهای متعدد ریاست جمهوری نمایانگر تحول و اراده در دولت جدید است، بیان کرد: در دولت جدید نگاه‌ها را شسته و به نحو دیگری به مقوله می‌نگرند، ضمن اینکه دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال استاندارد، گرید داخلی و خارجی و نشان بین‌المللی نیستند، امروز کارخانه‌ها و صنعت با چالش روبه‌رو هستند  اگر مانند سال‌های گذشته صرفا همایش برگزار کنیم و کار نمادین انجام دهیم، آینده ما قابل پیش‌بینی است. 

قائم مقام آستان قدس رضوی تاکید کرد: هرجای کشور مشکل داشتید به شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی واگذار کنید که حل مسأله کنند، تولیت آستان قدس نسبت به صنایع دانش‌بنیان خراسان رضوی نگاه ویژه‌ای دارد و در حد و اندازه خود در کنار معاونت علمی و فناوری زیاست جمهوری هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ برسند. 

رحمتی ابراز عقیده کرد: اگر فعالیت دانش‌بنیانی به تولید منجر نشود، عبث و بیهوده است هدف غایی ما از فعالیت دانش‌بنیانی تولید است و در مرحله تولید موظف بر حمایت هستیم که محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به فروش برسد. 

وی مسیر آغاز شده، از ابتدای سال جاری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در همایش قبلی ۴۰ شرکت دانش بنیان حضور داشتند و ۱۳ محصول رونمایی شد و امروز محصولی که در مصرف انرژی و بسیاری از عوامل تولید می‌تواند، مؤثر واقع شود رونمایی شد، ضمن اینکه محصولات بسیاری وجود دارد که معرفی نشده است. 

قائم مقام آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به حمایت و اعتماد نیاز دارند، بیان کرد: برای اینکه خراسان به شهر عمل در عرصه دانش‌بنیانی تبدیل شود به مساعدت نیاز دارد، کما اینکه شرکت‌ها نیز پای کار هستند و انتظاری جز اعتماد و حمایت ندارند. خوشبختانه معاونت علم‌یوفناوری ریاست جمهوری به این مسیر باور دارد، اما متاسفانه برخی مسئولین باور نمی‌کردند که با استفاده از دانش‌بنیان می‌توان برخی مسائل کشور را حل کرد. 

رحمتی ادامه داد: حتی اگر اعتماد بدون حمایت وجود داشته باشد، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کار خود را به خوبی انجام دهند، حمایت زیادی را نمی‌طلبند در حد همان قانون عمل شود کافی است.

وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی واسطه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و معاون‌ت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری است و وظیفه خود می‌دانیم که تا زمانی که می‌توانیم حمایت مالی و معنوی داشته باشیم و صدای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. در پی حمایت هستیم که خراسان رضوی به عنوان استان الگوی فعالیت دانش‌بنیانی بالغ شناخته شود و به تولید انبوه و تجاری برسیم. چهار مسأله مهم کشور را مرتفع کرده و به‌طور خودکار به شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال جامه عمل بپوشانیم.

در ادامه رضا اسدی فرد رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان، اظهار کرد: این قانون باب جدیدی است که به روی اقتصاد دانش‌بنیان باز شده و یکسری مفاد بسیار مترقی در این قانون وجود دارد.

وی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان تنها مختص به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست بلکه ناظر به تمام بنگاه‌های اقتصادی است. به عنوان مثال یکی از مفاد این قانون در مورد اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است. طبق این ماده هزینه‌هایی که هر شرکتی برای تحقیق و توسعه می‌کند، با تایید معاونت علمی از مالیات آن سال شرکت کم می‌شود.

رئیس مرکز شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان ادامه داد: تمام شرکت‌های دانش‌بنیان اعم از نوع یک، ۲ و سه می‌توانند از این ماده قانون جهش تولید دانش‌بنیان استفاده کنند. شرکت‌های صنعتی که قصد تحقیق و توسعه دارند نیز می‌توانند پروژه‌های خود را برای تحقیق و توسعه برون‌سپاری کنند و کار را به یک شرکت دانش‌بنیان یا دانشگاه بسپارند و اگر پس از بررسی، مشخص شود هزینه‌های قرارداد منعقد شده برای تحقیق و توسعه بوده است، می‌توانیم به آن شرکت کارفرما اعتبار مالیاتی دهیم. این کار شرکت‌های صنعتی را ترغیب می‌کند پروژه‌های تحقیق و توسعه خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها واگذار کنند.

اسدی فرد اضافه کرد: از ظرفیت‌های دیگر قانون جهش تولید دانش‌بنیان این است که شهرداری‌ها را موظف می‌کند به شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز کار و تاسیس دفتر در کاربری مسکونی را اعطا کنند. همچنین یکی از ظرفیت‌های دیگر این قانون ممانعت از شکل‌گیری رقابت بین بخش دولتی و شبه‌دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از قسمت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مورد عوارض بر صادرات خام‌فروشی است، گفت: اقتصاد کشور در صورتی دانش‌بنیان خواهد شد که حکمرانی کشور دانش‌بنیان شود. در این قانون آمده که به خام‌فروشی و نیمه خام‌فروشی در تمام عرصه‌ها عوارض صادراتی تعلق می‌گیرد. این قانون باعث می‌شود صنایعی نظیر صنایع پتروشیمی و فولاد ترغیب شوند در پایین‌دست سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند مشمول معافیت‌های مالیاتی شوند.

در پایان این مراسم صاحبان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان به طرح دغدغه‌ها و چالش‌های خود در این حوزه پرداختند و اسدی فرد نیز به مسائل مطرح شده پاسخ داد.

انتهای پیام
captcha